tisdag 13 mars 2012

Bloggutmaning 2012



Fiffi kastade ut en bloggutmaning där man ska svara på en miljon frågor. Här kommer mina svar. Mycket nöje.


Vilken är den vackraste film du har sett?
Jag brukar inte definiera filmer i termer som "vackerhet" så detta är en svår fråga. Men jag måste säga att Terrence Malicks Days of heaven var som en serie vackra fotografier.



Vilken är den perfekta dejtfilmen?
Empiriskt test visade att filmen Run Lola Run var en perfekt dejtfilm! :)

Men skulle jag välja fritt skulle jag ta The princess bride (sv. I bleka dödens minut)



Vilken/vilka är den läskigaste filmen du har sett?
Den läskigaste film jag nyligen sett är Eden Lake med Michael Fassbender och Kelly Reilly. Avslutningsscenen är fortfarande svår att få ur huvudet.



Vem/vilka är den bästa filmkaraktären? Varför?
Captain Malcolm Reynolds från Firefly/Serenity. Varför? Han är ju Captain Tight pants!
Captain Mal!



Vilken film har du sett över 10 gånger?
Serenity, Joss Whedons långfilmsuppföljare till tv-serien Firefly. Jag såg Serenity fem (!) gånger på bio, och ett stort antal gånger hemma... 



Vilken/vilka är den bästa filmen från din barndom?
Älskade spion och Convoj. Don't ask...



Säg tre läskiga/obehagliga filmkaraktärer?
Nurse Ratched från Gökboet
Prällen från Fanny & Alexander
Stinky Pete the Prospector från Toy Story


Säg en feelgoodfilm?
Erin Brocovich för att den är en sån feelgoodfilm!



Vad är skillnaden mellan Dumdledore och Gandalf?
Gandalf är bara påhittad.



Vilken film påminner mest om ditt liv?
High fidelity


3 favoriter från 90-talet?
True romance
The Player
Grosse pointe blank



3 filmer som du gråter till?
Au revoir, les enfants
The blind side
Lost and delirious



Vilken/vilka film gör att du skriker av skratt?
Bringing up baby, Eurotrip, Fletch, Three amigos, Office space, Rivierans guldgossar, Wedding crashers, Forgetting Sarah Marshall, American pie, Clerks



Varför fortsätter Sverige att göra ”thrillers” när vi verkligen SUGER på det?
För att TV4 måste ha sunkiga filmer att visa på söndagskvällarna.



Finaste svenska filmen?
Fucking Åmål



Säg 3 filmer som man kan se när man är olyckligt kär?
High Fidelity
(500) days of Summer
Forgetting Sarah Marshall



Favoritthrillers?
Basic instinct
Silence of the lambs
North by Northwest
Jacob's ladder
Angel heart



Vilken filmgenre ser du helst?
Riktigt spännande, skitiga och tänkvärda sci-fi-filmer.



Vad tycker du om Jurassic Park? (ettan)
Grymt bra! Datorfusk har aldrig gjorts bättre. 



Tre sexigaste männen på film?
Mila Kunis
Salma Hayek
Charisma Carpenter



Säg en karaktär från en film som du identifierar dig med?
Rob i High Fidelity


Säg en film som förändrat ditt liv?
Firefly (tv-serien)



Säg en film som du skulle vilja leva i för en dag.
Måndag hela veckan (orig. Groundhog day)



Nämn 5 filmer som du tycker att alla borde se innan de dör.
The Philadelphia story
Rio Bravo
2001: A space odyssey
Pulp fiction
Eternal shunshine of the spotless mind



De tre sorgligaste filmerna du sett?
The cove
Au revoir, les enfants
Waterloo bridge



Vilken film skrämde dig mest som barn?
Jag såg Huset som gud glömde (orig. The Amityville horror)  när VHS var nyaste tekniken runt 1980, och blev jag totalt vettskrämd.



Vilka är dina 5 favoritskådisar(manliga)?
John Cusack
Michael Fassbender
James Stewart
John Wayne
Cary Grant / George Clooney (går inte att se skillnad på dem...)



5 favorit (kvinnliga)?
Carey Mulligan
Katharine Hepburn 
Zooey Deschanel
Rachel Weisz
Anne Hathaway



3 favoritregissörer?
Woody Allen
Quentin Tarantino 
Kevin Smith


Vilken film grät du senast till?
50/50. Vi var ett gäng som såg den på filmfestivalen i vintras. Det blev lite "dammigt i salongen" och översvämningen i ögonen var ett faktum. Jag tänkte att det nog inte syntes, tills jag såg Vanessa bredvid mig sitta med en utsträckt hand med en servett för mig...


Vilken är den absolut äckligaste film du sett?
Jag har inte sett den, men Kitty berättade hela The human centepide och det var äckligt så det räckte för mig...



Vilken film har bästa soundtracket?
Singles



Vilken genre hatar du mest?
Bollywood! Försökte mig på en sådan på Filmfestivalen. En 4-timmars epos som var jävligt dålig.
En annan genre som jag inte gillar är "storfilmer från Hollywood" typ Dansar med vargar...



3 favoritrepliker?


"Those aren't pillows!"
- Planes, trains & automobiles


"Hello. My name is Inigo Montoya. You killed my father. Prepare to die. "
- The princess bride


"I just want to make people silky-smooth"
- You don't mess with the Zohan



3 favoritdokumentärer?
American: The Bill Hicks story
Exit through the giftshop
Big river man



3 sämsta skådisarna du vet?
Jag väljer tre gamla gubbar som var oändligt mycket bättre förr, före de stelnade i jobbiga manér och överspel:
Al Pacino
Jack Nicholson
Robin Williams



Musikal – av eller på?
På, om det är Hedwig and the angry inch!



Vilken/vilka filmer skäms du över att inte ha sett?
Grand illusion
Le cercle rouge
Requiem for a dream
Grave of the fireflies
Harold and Maude



Dina 10 favoritfilmer all time.
The player
True romance
Serenity
Roman holiday
Au revoir, les enfants
Before sunrise/sunset
Eternal shunshine on the spotless mind
Almost famous
Alien
Blade runner






Andra som antagit utmaningen: Fiffi, Filmitch, ExceptFear.

28 kommentarer:

  1. Det var ett skönt gäng sexiga killar du valt måste jag säga ;)

    SvaraRadera
  2. Jag för jämlikhet, vet du! Fast jag hade stavat fel i all hast på namnet på en av de tre mörka skönheterna... Fixat nu.

    SvaraRadera
  3. Fast det står fortfarande "Tre sexigaste männen på film?" ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, jag vet! Därav min smått kryptiska kommentar om jämlikhet. Helt tokigt.

      Radera
    2. Ahaaaa! Poletten trillade ner nu ;D

      Radera
  4. Haha, tänkte på det också... Annars var det roligt att läsa din lista, gillade inte minst blandningen bland dina komedier och närvaron av Princess Bride. Den är en sådan lite pärla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. The princess bride är brottsligt undervärderad i Sverige. En av filmens komiskaste saker? Den svenska översättningen...
      The princess bride = I bleka dödens minut

      Radera
    2. Jag kontrar med min personliga favorit: När toffelfabriken tystnar ;)

      Radera
    3. The efficiency expert! Osannolik översättning av titeln, värsta rip offen av NLT. Har inte sett den, är den bra?

      Radera
    4. Ingen aning, bara titeln har avskräckt mig...

      Radera
    5. Hehe, låter rimligt. Låt oss bojkotta den!

      Radera
  5. rolig läsning :)
    Eden lake - håller med har sett den en gång och en omtitt lär dröja. Mycket bra.
    Serenity - En av få sf filmer a la Stars Wars som jag gillar.
    The human centepides rykte om äckelfilm är överdrivet. Åtminstone på den grafiska biten.
    Bollywood har bara sett två tre stycken men dessa har jag gillat. Testa Lagan - lång och om cricket.

    SvaraRadera
  6. filmitch: din vänliga kommentar om Serenity värmde. Har du kanske sett Firefly också? Annars en given rekommendation.

    En liten kommentar dock. Star Wars och Serenity är inte samma sorts sf som jag ser det. Star Wars har konstiga varelser som pratar engelska, och där kan man åka snabbare än ljuset etc. Serenity är en sci-fi som följer våra nuvarande naturlagar (om man kan acceptera terraforming och rymdfärder dvs).

    Med denna definition klumpar jag ihop Star Wars med Star Trek och Babylon 5, medan Serenity/Firefly klumpas ihop med Alien och Battlestar Galactica.

    Bollywood. Den jag såg heter Mission Kashmir och skulle vara en agent-thriller om konflikten mellan Indien och Pakistan, fast de brister ut i sång och dans många, många gånger under de fyra timmar filmen höll på. Så, nej tack, ingen Bollywood för mig.

    SvaraRadera
  7. Tackar för klargörandet ang. sf. Har lite svårt att skilja subgenrerna åt. Firefly har jag inte sett och inte heller Buffy. Däremot har jag JW x-men serie som han skrev. Mycket bra.

    SvaraRadera
  8. filmitch: för att göra ett klargörande om klargörandet... det var min högst personliga definition av subgenrer inom sf. Jag vet inte om den har allmän bäring.

    SvaraRadera
  9. Tyckte den lät vettig.

    SvaraRadera
  10. JA just det, jag glömde en viktig detalj. I Star Wars-klumpen skriker rymdskeppen genom den ljudlösa rymden. I Serenity-klumpen är det ljudlösa ljudlöst och börjar låta först när det kommer in i atmosfären. Liten men viktig detalj.

    SvaraRadera
  11. Eftersom jag nu också lagt upp min Bloggutmaning, har jag läst igenom dina svar.

    Kul att se hur alla svarar helt olika och det visar ju hur olika vi är. Serenity minns jag att jag också gillade, hade ingen aning om serien eller att den var så populär. The Princess Bride såg jag för länge sen och tyckte det var en härlig pärla. Såg sedan om den och den kanske inte höll lika bra, men fortfarande charmig.

    SvaraRadera
  12. Movies - Noir: kul att du också antagit utmaningen. Tv-serien Firefly är mycket sevärd, speciellt om du gillade Serenity (som är en uppföljare i film-formatet).

    Jag har inte sett The princess bride på ett tag nu, det börjar bli dags att se om den.

    Håller med dig om att A wonderful life är en fantastisk feelgood film.

    Men var är Katharine Hepburn på din lista över bästa gamla kvinnliga??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inte så mycket för serier. Har så mycket film att se att det skulle ta för mycket tid ;) Men kanske en dag och då lovar jag att Firefly ska ses.

      Katharine Hepburn var en väldigt duktig skådespelerska, men inte en favorit. Tyckte hon kunde vara lite halvjobbig i vissa roller faktiskt, sorry ;) Valde helt enkelt fem andra skådespelerskor jag uppskattar mer. Jag ångrar inte mina val :D Däremot funderar jag på att se om någon eller några gamla filmer med Hepburn så ångrar jag mig kanske. Hon var ju nästan lika stor då som Streep är nu.

      Radera
  13. Movies-Noir: Din val av kvinnliga skådespelare är helt perfekt. Jag tänkte att du kanske hade glömt KH... En bra film med KH, James Stewart och Cary Grant är The Phiadelphia story. Vilken trio. Tala om stjärnglans! Mycket kul liten dramakomedi som utspels under ett dygn och där karaktärerna är fulla mest hela tiden... :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för förtroendet och bra smak ;)

      Har sett The Philadelphia Story två gånger, men trots den enda filmen med stjärnorna Grant och Stewart har den aldrig fallit mig i smaken. Men inte omöjligt att det blir tredje gången gillt, att jag uppskattar den mer på äldre dar :)

      Radera
    2. Två gånger!! Där ligger jag i lä. Jag blir genast sugen att se om den. Men, men, vi har den eviga frågan. Ska man välja att se om en film man vet är bra, eller ska man välja att se en film man inte sett...

      Radera
    3. Det är en fråga som jag tvingas ställa mig varje dag. :)

      Radera
  14. Den roligaste Bloggutmaning-listan jag läst hittills!

    Att ta Måndag Hela Veckan som filmen du vill leva i för en dag är ju det mest klockrena! :D

    SvaraRadera
  15. Man tackar! Din var också trevlig att läsa... Scarface när man är olyckligt kär? :)

    Måndag hela veckan är nästan lika bra som film som svar på just den frågan. Och då tycker jag att den är en femma som film... ;-)

    SvaraRadera
  16. Ja, kan vara bra med lite "I Stand Alone"-mentalitet. :)

    Känns bara så paradoxalt kul att uppleva endast en enda av måndagarna ur Måndag hela veckan, för då skulle det ju bara vara en "dålig dag på jobbet" för en dag. Däremot hade det varit ännu roligare att uppleva alla måndagar i Måndag hela veckan, fast under en och samma dag intensivt. Lite hoppigt men intressant att pressa ihop en vecka på en dag, haha!

    SvaraRadera
  17. Intensivt minst sagt, hehe. Hur många måndagar avverkade han? Tusen, tiotusen? LOL, mycket intensivt.

    SvaraRadera