söndag 18 december 2011

American: The Bill Hicks Story (2009)


By the way, if any of you are in advertisment or marketing - kill yourself.

Jag gillar bra stå-upp komikers, och jag tror mig kunna känna igen de riktigt bra när jag ser dem. Men jag är sannerligen inte en expert och jag är mer eller mindre okunnig inom ämnet. För en tid sedan såg jag en dokumentär på tv om Greg Giraldo. Han var en stigande stjärna på komedi-scenen i USA, som tyvärr dog av en överdos av läkemedel 2010. Jag kände något som bäst kan beskrivas som sorg över att jag upptäckt denna hjälte för sent. Då, när jag sökte på nätet efter allt jag kunde hitta om Greg Giraldo, visste jag inte att jag skulle uppleva exakt samma sak igen, men denna gång ännu starkare.

Jag har just sett dokumentären "American: The Bill Hicks story" på svt. Otroligt, samma sak igen! Jag ser en dokumentär och upptäcker en humorist utan dess like, en frisk fläkt i en rutten värld, en sanningsägare utan motstycke, och så är han redan död? The joke's on me...


Bill Hicks startade sin bana som stå-uppare som femtonåring och jobbade på ända fram tills han dog 1994, endast 32 år gammal. Bill, uppvuxen i Texas med religiösa föräldrar, gjorde tidigt en karriär av att uppträda så berusad som möjligt. Han var bra men han slog inte igenom då klubbar och etablissemanget inte riktigt kunde hantera den ohanterliga Bill. Han testade alla gränser och drev publiken fram till, och över desamma. På fördärvets kant stannade han så upp, såg klart, och blev nykter.

Efter cold turkey återuppstod Bill den vite med ett klarare intellekt och en förstärkt disciplin. Nu kunde han verkligen excellera. Bättre än någonsin började han erövra publiken. Han slog igenom i Kanada, i England och inom vissa kretsar hemma i USA. Bill Hicks var en stolt amerikan som kritiserade sin regering och sitt lands levnadssätt. Rätten att kritisera och säga sanningen var det centrala i den amerikanska drömmen för Bill.

Men tyvärr är verkligheten inte som Hollywood ofta beskriven den. De lyckliga sluten är mångt färre än de verkliga sluten... När Bill började närma sig toppen, kreativt och mentalt, fick han reda på att han hade en dödlig cancer och bara en kort tid kvar att leva. Varför? VARFÖR? Sa han så många sanningar att han var tvungen att tas bort?

Om du är intresserad av humor, sanningen, livet, mänskligheten eller dig själv - se denna dokumentär! Jag ger "American: The Bill Hicks Story" fem döda hjältar av fem möjliga.

Betyg: 5/5



Dokumentären ligger fortfarande på Svt Play. Den är nedklippt till en timme. Hela dokumentären finns på dvd.

2 kommentarer:

  1. Såg lite av den här "live" men inte hela. En intressant person och en vad det verkar bra film. Synd bara att SVT Play ska visa en nedklippt version. Why?

    SvaraRadera
  2. Jojjoe: Ja visst är det obegripligt! Man får väl försöka spåra ner ett ex av dokumentären i dess fulla form.

    Du skriver att du "såg lite" bara, gillade du det inte?

    SvaraRadera