måndag 21 november 2011

Damsels In Distress (2011)


Casanova operator move!


"Damsels in distress" är Whit Stillmans fjärde film och alla fyra har tydligen visats på Stockholms Filmfestival, vilket festivalchefen Git Scheynius nämnde i sin presentation före filmen. För mig var detta första filmen jag sett av herr Stillman. Filmen handlar om fyra tjejer på ett amerikanskt college som i en sektliknande konstellation driver ett anti-självmordscenter. Den nya tjejen Lily (Analeigh Tipton) är någorlunda normal, medan ledaren Violet (Greta Gerwig, mumble core-drottningen) är tämligen vrickad. De övriga två fungerar som "hang arounds" till Violet.

Filmens första scener har en onaturlig teaterliknande dialog, och jag börjar förstå att detta kommer bli en annorlunda film. Vad som är speciellt, och uppskattat, med filmfesten är den variation av filmer som man stöter på. När jag dessutom inte kollar på trailers eller läser om filmerna kan överraskningsmomentet av en films stil bli stor. "Damsels in distress" är ett lustspel långt från draman som "50/50" eller "Like crazy", filmer som jag såg tidigare denna dag på festivalen.

Efter ett tag vande jag mig med stilen och lät mig underhållas av den sköna stämningen och flickornas turer i kärlekens labyrint. Stilen påminner litet om Wes Anderson, men detta var i nivå med en "minor Anderson" (referens till "The squid and the whale!).

Efter filmens visning var det F2F med regissören Whit Stillman. Jag ställde en uppföljande fråga om vilka college-filmer som inspirerat honom. Han blev lite ställd men höll till slut med om att han var inspirerad av Andersons "Rushmore", vilket för övrigt är en film som var mycket bättre än denna.

Till slut kan jag nog rekommendera denna film för de bland er som gillar Stillmans stil och tidigare filmer. Jag ger "Damsels in distress" tre ALAs av fem möjliga.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar