torsdag 6 januari 2011

The Wild Bunch (1969)



We all dream of being a child again, even the worst of us. Perhaps the worst most of all.

Detta är en ganska rå film. Den är regisserad av Sam Peckinpah och omtalad för att den är brutal. Jag väntade mig dock att filmen skulle vara ännu mer blodig och våldsam efter vad jag läst om den. Jag älskar inledningsscenen och slutscenen. Däremellan får man en ganska ordinär western med bankrånare som jagas avett  "posse", ondsinta mexare, tågrån osv. 

Filmen skiljer sig markant från många av de äldre westerns som jag sett då den visar upp karaktärer som är helt egoistiska, det blir mer ärligt på något sätt. De gamla gentlemannareglerna som att aldrig överge en kamrat eller slå, eller för den delen skjuta, en kvinna är som bortblåsta. Filmen utspelas under den tid då det gamla "western"-samhället förändrades till ett modernt industrisamhälle. Var tog "cowboysarna" vägen då? Filmen är inte nådig över det mänskliga sinnet. Är vi alla onda? Speciellt scenen i början med de lekande barnen är mycket intressant och visar på människans sanna natur (?). 

Som sagt inledningen och slutet är exceptionella, och filmen får en stark trea. Jag rekommenderar filmen för alla som är intresserad av westerns.

"The Wild Bunch" får tre människor av fem möjliga.

Betyg: 3/5


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar