torsdag 6 januari 2011

Butch Cassidy And The Sundance Kid (1969)


Oh, good. For a moment there I thought we were in trouble.

Vad sägs om Paul Newman och Robert Redford i huvudrollerna? De är ju kanske vår tid största skådespelare! Fast för en så där 40 år sedan. 

Håller de än idag då? Jovisst, de har en skön personkemi, men jag är nog inte deras största fan. Det är i och för sig inget fel på skådespeleriet i denna film, speciellt Redford imponerar tillsammans med filmens vackra dam, Katherine Ross. 

Filmen är adekvat utförd, den är bra på alla sätt och vis. Handlingen kunde varit intressant, den bygger på "sann händelse", hmm, huvudkaraktärerna har i alla fall funnits. Problemet för mig är att jag aldrig blev indragen i historien, eller kände mig engagerad i karaktärerna. Ganska trist helt enkelt. Butch och Kid rånar banker och till slut sätts ett stort uppbåd av elaka män ihop för att jaga ner dem och få stopp på rånandet. De jagas längre och längre söderut, tills de tar sin tillflykt i Bolivia. Filmen har ett mästerligt slut, en filmklassiker.

OK, så de sista minuterna av filmen var bra, men i stort var jag inte imponerad av filmen. Nej, jag vill nog jämföra denna film med "The Sting" (sv. Blåsningen) från 1973. Där ser vi samma huvudrollsinnehavare Newman/Redford och samma regissör. Den är ju älskad vitt och brett, men jag har aldrig fallit för den fullt ut, jag kan tydligen inte bli helt "invested" i karaktärerna. Men om ni gillar "The Sting" ska ni kanske kolla in denna. 

"Butch Cassidy and the Sundance Kid" får två hästhopp från hög klippa av fem.

Betyg: 2/5

2 kommentarer:

  1. Mm, den är inte dålig men inte heller speciellt bra. Nåt saknas. Vi tycker nog hyfsat lika men du var lite hårdare med betyget. Blåsningen minns jag som snäppet bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det blir lätt en tvåa då jag räknar in alla "helt ok"-filmer i det betyget. Nu många år senare känns det som att filmen borde fått ett litet högre betyg dock...

      Radera