tisdag 23 november 2010

Winter's Bone (2010)


I said, I'll find him!

Äntligen en riktigt bra film! En mustig thriller. Anspänningen. Anspänningen! "Winter's bone" handlar om 17-åriga Ree som söker efter sin far för att rädda familjens gård. Ree tar hand om sin katatoniska mor och två yngre syskon. Fadern har pantsatt gården för sin "bail bond" och sedan tagit till flykten.

Filmen utspelas och spelades in i Ozark Mountains i Missouri. Det är en otillgänglig miljö. Och då talar vi inte om geografin. Folket här kan kanske kallas "hillbillies", "red necks" eller "white trash". De är vita, fattiga, outbildade och var och varannan familj producerar och säljer "crystal meth". Samtidigt lever de i en kultur med en mycket sträng men tydlig hederskodex. Går man över gränsen lever man inte många dagar till. I dessa trakter lever vendettor i generationer inte år.

Ree är helt underbar. Hon ryggar inte tillbaka en centimeter i hela filmen, förutom kanske i en enda scen. Ree spelas av en ny förmåga vid namn Jennifer Lawrence. Filmteamet har använt lokala skådespelare och lokalbor i en blandning. Miss Lawrence kommer från grannstaten och hon känner helt klart till kulturen och miljön. Det känns inte som att hon spelar alls, mycket naturalistiskt. Hennes farbror den brutale Teardrop spelas av John Hawkes och han är stenhård. Hans "stand off" mot den lokale sheriffen är en tung scen. Mums. John Hawkes känner vi igen från filmfestivalfilmer som "Me and you and everyone we know" och "Wristcutters: a love story". Han var också med i "Deadwood" (som jag inte sett). Tidigare har han spelat svagare karaktärer på gränsen till töntiga. Här har han jackat upp sitt spel betydligt. Han är hård som Clintan i denna.

Jag kan inte avslöja något mer om handlingen. Manus bygger på en bok som jag är väldigt sugen på att läsa nu. Efter visningen var det "face to face" med filmens regissör tillika manusförfattare Debra Granik. Kul.

Nu när jag sovit på saken var betyget givet...

"Winter's bone" får fem nyfödda kycklingar av fem möjliga.

Betyg: 5/5




10 kommentarer:

  1. Later som en fantastisk film. Googlade lite bilder pa det omradet och det verkar osannolikt vackert men att doma av filmens handling kanske inte sa trevligt att bebo andock?

    SvaraRadera
  2. Vore helt klart värt ett besök! Kanske något för nästa sommar, på väg ut till Anders?

    SvaraRadera
  3. Och den stängde jag av... Kanske ska ge den en ny chans, nån dag när jag känner mig upplagd för drama.

    SvaraRadera
  4. Drama? Drama=tråk-drama, eller drama=dramatik?

    Visst är film mer intensivt och spännande i biosalongen, men den lär väl vara en thriller i hemmiljön också?

    Stark rekommendation att se den. Filmen blir mer och mer spännande desto längre in i storyn man kommer. Och slutet är så djäkla bra! No spoliers, låt oss diskutera vid tillfälle.

    SvaraRadera
  5. Jag vet inte om jag tog mig igenom första halvtimmen ens... Men det kan vara så enkelt att jag inte var på humör. Den var ganska långsam tyckte jag, och sånt kräver alltid lite anpassning. Av det jag såg kändes drama (jag gillar drama men det krävs rätt mood) mer passande än thriller. Men som sagt, jag har bara sett början. Skriver upp den på listan över saker jag borde se.

    SvaraRadera
  6. Jag kan förstå att du gillar den och även att du gillar den MYCKET men filmen grep tag om mig ungefär lika hårt som när en halvårsbebis griper tag om ens tumme. Jag fick aldrig någon känsla för någon av karaktärerna, inte ens Ree och då funkar det ju liksom inte.

    För mig var Winter´s bone ingenting mer än en långtråkig bioupplevelse med grym träsmak.

    SvaraRadera
  7. Att vi ser på den så olika. Det är förunderligt. Filmentusiasten Kitty såg inte heller dess skönhet. Långsam - ja, otrevlig miljö - ja, men ändå bra film.

    SvaraRadera
  8. Jag tycker det finns en hel del långsamma filmer i otrevliga, skitiga miljöer som skildrar hemska nattsvarta liv som är otroligt bra så det är inte genren i sig jag inte gillar. Bara filmen. Så blir det ibland. :)

    SvaraRadera
  9. Jag håller med dig, Henke. Vilken film! Jag blev visserligen inte lika fascinerad som du, men stark var upplevelsen utan tvekan.

    Gillar också att du skriver "av en ny förmåga vid namn Jennifer Lawrence". Hon är kvar i rampljuset för att stanna, utan tvekan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tog dig tid att kolla på filmen, och att du gillade den. Du måste vara en osedvanligen vacker och klok människa!

      Jag tycker fortfarande att detta var Jennifer Lawrence bästa insats, långt bättre än i Hunger games och klart bättre än i SLP...

      Radera