måndag 23 augusti 2010

Sunshine (2007)


We're only stardust.

Jag missade "Sunshine" när den var ny. Den har dock legat på min "att se"-lista då jag hört både bra och dåliga revyer om den. När jag häromdan var sugen på en sci-fi-action-rulle blev det så dags.

Danny Boyle som regissör är omtyckt av många ("Trainspotting", "28 days later") men jag är ganska ljummen inför honom. Hans manusförfattare Alex Garland är jag dock väldigt intresserad av. Han skrev en av mina favoritböcker "The Beach". Jaja, jag vet att "The Beach" också finns som film och den var en mycket stor besvikelse. Damn you, Leo!

"Shunshine" börjar ganska bra. En liten besättning på ett rymdskepp på väg mot solen. Huvudpersonen Capa spelas av den där killen som spelar fågelskrämman i "Batman begins". För övrigt känner jag igen tjejen från "Adam". Det är svårt att sätta fingret på vad för slags film det är i början. Den är lite högtravande och pretentiös. Humor lyser med sin frånvaro. Den påminner i sitt anslag om klassikers som "Solaris" eller "2001". Tyvärr hörs ljud i rymden, det dova ljudet från motorerna och det roterande rymdskeppet stör den moderne sci-fi-fantasten.

En liten bit in i filmen börjar dock logiken att vittra och filmen saknar till slut all vett och reson. De uppenbara referenserna till flertalet religiösa teman blir övertydliga och filmen blir inte en stjärna, endast damm.

Tyvärr falnar "Sunshine" som så många lovande sci-fi-filmer ofta gör. Dag blir natt. Jag fann den dock intressant i början så den får väl två brinnande solar av fem.

Betyg: 2/5

3 kommentarer:

  1. Måste ju bara lovebomba lite här med.

    Jag tycker bara det är lite tråkigt att du inte fick samma upplevelse som jag av den här filmen. Jag hade unnat både dig och filmen det. Själv får jag ståpäls och ökad salivavsöndring bara jag tänker på filmen. Den eggade verkligen varenda sci-fi-fantasi-atom jag har i min kropp. Så fin!

    http://www.fiffisfilmtajm.se/sunshine/

    SvaraRadera
  2. Och filmitch gör samma sak. Sunshine tittar jag inte på jag upplever den. i vanliga fall när jag ser film hämtar jag kaffe , flyttar runt i soffan, och pysslar med ditten och datten. Sunshine startar sedan faller jag in i trance.

    SvaraRadera
  3. Ok ok, jag får kanske ta och ge den en andra chans någon gång. Kanske.

    SvaraRadera