lördag 7 augusti 2010

"Dearly Devoted Dexter" by Jeff Lindsay


Av bara farten läste jag andra boken om Dexter också. Här möter vi Dexter på jakt efter en otroligt bestialisk seriemördare. Han blir också skuggad och misstänkliggjord av Sgt. Doakes. För att undvika misstankarna från Doakes lever Dexter ett normalt liv som Ritas pojkvän. Dexter gör så gott han kan i alla fall. I och med att han spenderar så mycket tid med Rita lär han (och vi) känna Astor och Cody, och de får mer utrymme än i första boken.

I "Dearly devoted Dexter" följer vi ett fall som inte visats i tv-serien (än). Det är ganska tydligt att tv-serieskaparna tar lite olika delar från böckerna, lite här och där, och väver in dem i serien. Men det mesta från böckerna är unikt. Jag tycker det är alldeles utmärkt. Det är i vanliga fall så svårt att jämföra samma material i olika media (böcker vs. filmer). Man ska värdera dem utifrån deras egna förutsättningar tycker jag. Så som det blivit med Dexter kan man njuta av både tv-serien och böckerna utan att vara spoilad.

Jag tycker att denna andra bok är ungefär lika bra som första. Seriemördaren som jagas av Dexter och hans kollegor är på gränsen till absurd, och jag kan tänka mig att tv-seriemakarna kan ha det svårt att porträttera hans "verk" i serien. Dexters syster Debra har också en större roll i den andra boken. Hon är sig ganska lik, men hon är beskriven som mycket snyggare i boken än vad hon är i tv-serien.

Dexters problem med Doakes är kul och det har de också tagit med i serien. För att undkomma Doakes skuggning låtsas Dexter leva ett vanligt liv med flickvännen Rita och hans svarta humor kommer fram i citat som när han har tröttnat på att åka hem till Rita varje kväll istället för att bege sig ut på nattliga räder...

Dexter om Doakes: He's drivig me normal.

En sak som är slående är att Dexter mördar mycket färre personer (mördare etc) i böckerna än i serien. I tv-serien är det ju nästan ett mord per avsnitt, i böckerna endast ett fåtal per bok.

Böckerna är lättlästa och jag trivs med Dexter, Rita, Vince, Debra, Capt. Matthews och de andra så jag kommer nog fortsätta läsa om Dexter i tredje boken - "Dexter In The Dark".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar